Så här väljer du kanaler som fungerar bra ihop
Många företagare fastnar i frågan: “Ska vi satsa på SEO eller Instagram?” Sanningen är att ingen kanal ensam bär hela marknadsföringen. Här får du veta hur du istället bygger ett litet men komplett system som ger resultat – utan att det känns som ett lotteri.
“Vi vet att vi måste ta tag i marknadsföringen, men vi vet inte vad vi ska prioritera.”
Det här är en vanlig frågeställningar som företagare har. Du kanske tänker likadant? Du vet att något måste göras. Du sätter dig för att planera, men fastnar i samma fråga varje gång:Vilken kanal ska jag välja? Vad ger mest effekt just nu?
Och så börjar scrollandet. Tips om annonser. SEO-strategier. Nyhetsbrev. Video. Poddar. Allt låter viktigt.
Problemet är att när du försöker välja bara en sak känns det som att spela på hästar. Satsar du på fel kanal är både tid och pengar bortkastade. Och under tiden händer… ingenting. Marknadsföringen står still.
Släpp idén om den perfekta kanalen
Den hårda sanningen?Det finns ingen perfekt kanal.
Att leta efter den gör också att inget händer för du kommer aldrig riktigt igång med marknadsföringen. Det du behöver är istället en liten men komplett mix av kanaler. Ett system som tillsammans gör jobbet och gör att ditt företag syns, att du får trafik och att du kan ha en dialog.
Så bygger du ett litet men komplett system
Nyhetsbrev för att ta hand om alla som redan visat intresse. Här kan du bygga relation över tid.
Sociala medier skapa dialog och bygg igenkänning där dina kunder redan finns.
Innehållsbank på webbplatsen svara på de vanligaste frågorna dina kunder har. Det hjälper dig inte bara i sök, utan också i AI-drivna chattar som allt fler använder.
Små, riktade kampanjer på Google & Meta för att nå ut till en större målgrupp och driva försäljning
När bitarna börjar samspela
När du släpper tanken på den enskilda “vinnarkanalen” och istället bygger ett system händer något. Ditt varumärke börjar synas. Du sprider ut riskerna. Du blir närvarande i flera steg av kundens köpresa – från första nyfikenhet till färdigt beslut. Då känns marknadsföringen inte längre som ett lotteri utan ett system, en mediemix. Litet, men komplett. Hanterbart och effektivt.