Det här missar företag med sociala medier och borde göra istället
Emma och Johan är duktiga på mycket. Tillsammans sköter de marknadsföringen på ett mellanstort företag. De tar hand om mässor, gör annonser, uppdaterar hemsidan, filmar, fotograferar och skriver nyhetsbrev när de hinner. Men när det kommer till sociala medier… då känns det mest som ett evigt dåligt samvete.
De har konton på Instagram, LinkedIn och Facebook. Inlägg kommer upp med jämna mellanrum, oftast en fint designad bild med en text till som postas på alla konton. När någon av dem har en lucka i kalendern eller kommer ihåg så läggs det upp foton från ett kundevent. De har också en önskan om att börja med TikTok eftersom ”alla andra verkar göra det”.
Men resultatet blir att inget riktigt tar fart. Följare kommer och försvinner igen. Nästan ingen kommenterar eller skickar direktmeddelanden. Och det känns som att Emma och Johan postar inlägg ut i tomma luften.
Stoppa scrollen och engagera
Vad de (och många andra företag) missar
Emma och Johan är påhittade men deras situation är så vanlig. De fallgroparna många gör är att
De försöker vara överallt men syns inte. De har konton på flera plattformar, men hinner inte ge någon av dem tillräckligt med kärlek.
Allt handlar om att jaga nya följare. De glömmer bort att prata med dem som faktiskt redan följer företaget.
Det saknas en känsla av att det finns riktiga personer bakom inläggen. Innehållet är korrekt och proffsigt, men opersonligt. Ingen får lära känna företaget eller människorna som jobbar där, men den väldesignade grafiska profilen och logotypen syns flitigt.
Och här kommer det viktigaste:
Att lyckas på sociala medier handlar inte om att ropa högst eller vara överallt. Det handlar om att bygga relationer.
Det här ska du göra istället
Börja med att skala ner. Anpassa antalet sociala medie-plattformar efter ditt företags resurser.
Fokusera på en kanal
Är dina kunder konsumenter eller andra företag? Vilka åldrar är de i? Välj den kanal där du når flest och låt alla andra konton vila. Lägg upp några basinlägg där med länkar vidare till det sociala medium du valde och hemsidan.
Bygg relationer med befintliga följare
Sätt av tio minuter varje dag till att gilla och kommentera på inlägg som kunder, leverantörer och branschkollegor gjort på sina sociala medier. Svara också på alla kommentarer och meddelanden, även de korta som kommer i era sociala medier. Inga försök att sälja utan bara samtal, pepp och hejarop.
Visa människorna bakom logotypen
Börja filma små klipp med mobilkameran och posta: någon som packar ordrar, testar en ny maskin eller berättar om sin arbetsdag. Det är inte perfekt, men det är äkta. Och det är just det som följarna gillar och kommenterar.
Ta hjälp av följarna
Ställ frågor i inläggen. ”Vad är viktigast för er när ni väljer leverantör?” ”Vad tycker ni vi ska visa mer av här bakom kulisserna?”
Omröstningar, livesändningar där man svarar på tittarnas frågor och andra funktioner som finns i det valda sociala mediets funktioner, bidrar till att fler kommer se innehållet som postas här eftersom folk engagerar sig i innehållet..
Vad kan man vänta sig för resultat?
Samma följare som varit tysta kommer att engagera sig mer och mer. Engagemanget kommer göra att fler får syn på ditt företags konto. Och när du eller någon på företaget träffar kunder så kommer flera berätta att de sett er och följer er.
Men som företag är det skillnad mot att ha ett personligt konto på sociala medie-plattformarna. De behöver tjäna pengar och det gör de med annonser. Det är inte ovanligt att företagets konto ökar i följare, visningar och engagemang och sen händer inget mer. Då behöver du vara beredd på att lägga några hundralappar på att få större spridning. Det som kallas “att boosta ett inlägg”
Dags att ta tag i sociala medierna nu - börja här
Om du känner igen dig i Emma och Johan gör så här:
Välj en kanal att satsa på först
Sätt av några minuter varje dag för att engagera dig med andra
Svara på allt som dina följare skriver
Visa människorna bakom logotypen
Sluta jaga följare – börja bygga en community
Det är mycket lättare att få människor att stanna kvar, än att hela tiden försöka hitta nya.