Utbildningspartner för kurser i sociala medier

Yh Akademin är en yrkeshögskola som erbjuder utbildningar inom allt från bygg, turism och IT till vård och omsorg. Alla utbildningar och kurser är inom områden där det är brist på utbildad personal. Utbildningarna sker på distans eller varvas med undervisning på plats och praktik hos företag.

Det här var behovet

För besöksnäringens räkning ska Yh Akademin utbilda aktörer inom branschen i marknadsföring i sociala medier. Om ett företag ska lyckas behövs närvaro i sociala medier och här är kunskapsbristen stor hos besöksnäringen.

Samtidigt vill allt fler studenter genomföra en YH-utbildning i sin egen takt. De vill studera på tidpunkter som passar dem så att utbildningen kan kombineras med arbete, familj och fritidsintressen. Här behöver Yh Akademin utveckla sina distansutbildningar så att de kan ske on-demand.


Så här gjorde vi

Tillsammans med Nahed Alwani, Yh Akademins affärsutvecklare inom turismutbildningar, skapade DigitalDoos Katarina Jönsson kursen Sociala medier för en hållbar besöksnäring. Katarina har varit huvudutbildare på kursen och gjort allt innehåll - från pedagosiskt upplägg och innehåll till att skapa material och bygga kursen i digitalt kursverktyg, ett LMS.

- Utmaningen här har varit att ta fram ett kursupplägg som är lätt att förstå och genomföra på egen hand, berättar Katarina. Det har handlat om att hitta rätt funktioner och resurser i LMS:et för att lotsa studenten genom de olika kursmomenten. Sedan har detta testats och justerats under kursens gång.

- Katarinas upplägg som togs fram tillsammans med vår pedagogiska enhet har lett till en modell vi använt oss av i andra kurser, berättar
Yh Akademins Nahed Alwani. Här har vi kunnat dra nytta av Katarinas förmåga se helheten i kursupplägg och struktur och analysera utfall och kvalitet i ett sådant koncept.

Katarina även hållit i webinarer, handlett och betygsatt studenterna på kursen.


Vad blev resultatet?

Sociala medier för en hållbar besöksnäring är en av de mest populära kurserna inom turism hos Yh Akademins. Både studenter och branschen har kunnat omsätta kunskaper från kursen direkt efter examen. Flera studenter har också fått jobb efter genomgången kurs.

- Katarinas ämneskunskaper är relevanta och hon hittar alltid relevanta kopplingar och exempel från vår bransch, säger Nahed Alwani. Hennes förmåga att få med up to date kunskaper inom ämnet och branschen är en uppskattad egenskap.

Nahed Alwani fortsätter:

- Vi på Yh Akademin och de studerande har uppskattat Katarinas förmåga engagera och motivera kursdeltagare. Både i live-webinarer men också via chatt och liknande digitala verktyg i vår utbildningsplattform. Genomförandet är proffsigt, entusiasmerande och upplyftande. Att arbeta med Katarina och DigitalDoo är utvecklande. Alltid redo för nya , up to date inslag och väldigt flexibel och lätt att arbeta med.

Föregående
Föregående

Skala upp sälja coching online