Skala upp sälja coching online

Åberg & Co erbjuder ledarskaps- och affärscoaching för dem som arbetar inom salongsvärlden, som hudterapeut eller frisör.

Coacherna i Åberg & Co har bakgrund som frisör och salongsägare, samt ledarskapsutbildare inom turism, HR och service. De har tagit fram egna tjänster som hjälper ledare inom salongsvärlden att lyckas och må bättre både på jobbet och hemma. Resultatet för deras kunder är salonger med team som samarbetar och säljer mer.

Det här var behovet

Salongsledarskap är en premiumkurs med få deltagare och som sträcker sig över två månader. Sedan finns online-kursen Personalmöten som är en billigare instegsprodukt, och för dem som gått kursen Salongsledarskap finns Mastermind som är ett medlemsprogram med träffar, föreläsningar och frågestunder. Utöver detta görs individuell coachning och teamcoaching på salonger.

När Åbergs & Co kom till oss hade man sålt kursen salongsledarskap via annonser och webinarier, men kommit till en platå där det behövdes ta affärserbjudanden och marknadsföringen till nästa steg i utvecklingen.

- Jag behövde hitta en partner som hjälpte oss att synas digitalt, berättar Maria Åberg som är grundare av Åbergs & Co. Det behövdes för att behålla kunder men också hitta nya kunder.

Så här gjorde vi

Vi började med att bygga en enkel men sökoptimerad sajt som fungerar som hjärtat och navet i marknadsföringen. Här finns beskrivning av tjänster, anmälan till kurser, kontaktformulär och liknande. Den är sedan kopplad med marketing automation-verktyget Kartra, där CRM, webinarer, betallösning, nyhetsbrev finns.

Vi har sedan satsat på att bygga varumärke. För den här kundgruppen så används Instagram uteslutande. Efter fyra månader kom första förfrågningarna från helt nya kunder via Instagram och det har fortsatt. Instagram har utvecklats från bildtext-inlägg och stories till att ha video som i reels och live-sändningar. Här har vi också coachat Maria Åberg, ägare, att delta och skapa videor själv och hålla i live-sändningar.

För att kunna sälja platser på utbildningar har vi effektiviserat annonskampanjerna genom att ta fram slimmade, relevanta målgrupper och engagerande annonser. Här har vi ökat konverteringarna genom att anpassa sajten så att den passar nya cookie-regler och Metas annonsplattform.

Vi har också automatiserat webinaranmälningar och utskick som frigjort tid och underhåller kontakten med kunder och intresserade. Vi har anpassat kursutbudet till att bli en variation av lösningar som passar olika plånböcker, så att vi kan attrahera fler kunder. Betalningarna har också lagts i en webbshop med online betallösning med möjlighet att dela upp betalningen. Syftet är att effektivisera och ta bort hinder för att ett köp ska ske.

- De har kapat en strategi och en struktur för att nå företagets digitala mål, berättar Maria Åberg. Och det gör att vi idag får nya kunder via hemsidan och Instagram.

Vad blev resultatet?

  • Ökat följare på Instagram och arbetat fram en relevant följarskara som är kundmålgruppen.

  • Ökat synligheten på Google och ökat besöken till sajten.

  • Ökat antalet kontakter i kunddatabasen och hållit dem aktiva med utskick och erbjudanden

  • Ökat resultatet så att Åberg & Co på 12 månader gått från att behöva återkommande investeringar till att få inkomster och utgifter att matcha varandra, Och på 17 månader nått sitt säljmål per månad.

- Ta hjälp av DigitalDoo att synas, säger Maria Åberg. Låt dem få tid att få din business att flyga. Det inte alltid en quickfix att synas, men den som håller i tillräcklig länge får resultat, säger Maria Åberg.

Nästa
Nästa

Utbildningspartner för kurser i sociala medier