Hjälp med digital annonsering
Genom annonser på sociala medier och sökmotorer kan du nå ut till en bred publik utan att spendera en förmögenhet. Det här är din chans att konkurrera, bygga ditt varumärke och öka din försäljning. Därför är det nyttigt att göra digital annonsering till en del av din strategi för att växa och lyckas med din marknadsföring. Vi vet att det kan kännas som ett stort område att lära sig hantera, men vi finns här för att guida dig på vägen.
Instagram är ditt skyltfönster, Google är dörren till din butik
Plattformar som Instagram och Facebook är som skyltfönster på en livlig gata där folk passerar varje dag. Genom att strategiskt placera annonser på dessa plattformar, och Google Ads, kan du se till att ditt budskap når rätt personer vid rätt tidpunkt. Att annonsera på Instagram och Google shopping, t ex, är ett smart sätt att öka varumärkeskännedom och omvandla nyfikna besökare till lojala kunder. Eftersom så gott som alla använder digitala plattformar idag, är det en viktig del av varje framgångsrik marknadsföringsstrategi. Så varför inte ta tillfället i akt och se hur det kan hjälpa just ditt företag?
Det räcker inte med att göra poster i sociala medier
Att ha en stark organisk närvaro, vilket innebär att ditt innehåll syns naturligt i digitala kanaler utan betalda annonser, är superviktigt för att bygga varumärkeskännedom och få engagerade kunder. Tyvärr räcker det inte för att nå dina affärsmål.
Det tar oftast alldeles för lång tid att få tillräckligt många följare eller besökare på sin sajt för att sälja så mycket som behövs för att gå runt och göra en vinst.
Annonsering på sociala medier och sökmotorer är ett mätbart sätt att nå din specifika målgrupp direkt. Genom att rikta dina kampanjer utifrån människors intressen, beteenden och sökningar kan du nå rätt personer vid rätt tidpunkt. Det är ett effektivt sätt att driva trafik och öka försäljningen, mycket snabbare än att bara förlita sig på organiska strategier.
Kom igång med annonser
Känner du dig osäker på hur du kan dra nytta av dessa plattformar? Ingen fara! Sociala medier och sökmotorer erbjuder unika möjligheter att nå och interagera med din målgrupp på olika sätt. Tänk på dem som verktyg i din digitala verktygslåda, som gör det enklare att navigera i dagens digitala värld. Har du några frågor eller funderingar? Jag hjälper gärna till att hitta lösningar och möjligheter för dig!
Se video om budget
Räkna ut din annonsbudget idag!
Här lär du dig taktik och sätt att räkna annonsbudget som passar för små företag. Fyll i formuläret så skickar vi videon till dig.
Annonsering på sociala medier
Varför sociala medier är viktiga för marknadsföring
Sociala medier är idag en självklar del av vår vardag och erbjuder ovärderliga möjligheter för företag att nå sina målgrupper. Plattformar som Facebook, Instagram och LinkedIn ger företag möjligheten att bygga sitt varumärke, skapa engagemang och skapa lojala kunder. Genom direktkontakt med din målgrupp kan du få omedelbar feedback och förstå deras behov bättre, vilket i sin tur hjälper dig att skräddarsy dina tjänster eller produkter. Dessutom, med precisa verktyg för målgruppsanpassning kan du säkerställa att ditt budskap når rätt personer.
Vad betyder det att 'annonsera på Meta' ?
Meta är företaget som äger Facebook och Instagram. Därför har Meta en och samma annonsplattform för Facebook och Instagram, vilket betyder att du kan hantera all annonsering på dessa plattformar genom en och samma smidiga process. Det gör också att du kan visa annonser för personer i målgruppen på den plattform där de spenderar mest tid - utan att du behöver ta reda på det och planera för det. Det blir så automatiskt.
Så här fungerar LinkedIn-kampanjer när du säljer B2B
Att annonsera på LinkedIn kan verkligen vara ett kraftfullt verktyg för småföretag som vill nå en specifik grupp av proffs och beslutsfattare. Här kan du rikta dina annonser mot just de branscher, jobbtitlar och områden du siktar på.
När det gäller annonsformat, så har LinkedIn flera stycken som är anpassade till aktiviteter som du kan annordna på LinkedIn. Till exempel finns det en typ av annons där personer kan anmäla sig till digitala evenemang som webinar eller för att få delatagare på en live-sändning på LinkedIn.
Vill du få ut det mesta av dina LinkedIn-kampanjer? Små företag kan ha svårt att få ihop den budget som behövs på LinkedIn för att göra traditionella annonser där målgruppen ska klicka på en knapp för att sedan göra något utanför LinkedIn. Väljer du däremot format som gör att målgruppen aldrig behöver klicka sig till din sajt för att ta del av det du erbjuder dem, då blir LinkedIn-annonserna mer kostnadseffektiva.
Annonsera på Snapchat
Att annonsera på Snapchat kan vara en riktigt smart strategi för dig som är ett småföretag och vill nå en yngre publik. Eller yngre, är kanske att ta i - De som är i 30-35-årsåldern idag skaffade Snapchat som tonåringar och använder den flitigt fortfarande för att ha kontakt med sina vänner.
Bilder och video-annonser som du visar på Instagram och TikTok kan visas här också, men vill man verkligen utnyttja det som är unikt med Snapchat så kan man göra en AR-annons eller ett filter.
Har du provat att använda AR och filter i Snapchat? Visste du att du också kan göra AR-annonser och att det inte krävs avancerad utveckling för att skapa dem? AR-annonser gör det möjligt för företag att skapa interaktiva upplevelser där användarna kan delta direkt via sina mobiler. Det här kan vara ett fantastiskt sätt att engagera och få folk att komma ihåg ditt varumärke, vilket kan öka din försäljning och kundlojalitet över tid.
Snapchat-filter erbjuder också en kreativ chans för dig att marknadsföra dina produkter eller tjänster. Genom att skapa anpassade filter som användarna kan lägga på sina bilder och videor kan du sprida ditt varumärke när de delar sina bilder med andra. Det här kan verkligen öka ditt företags synlighet och skapa en mer naturlig och autentisk koppling med din målgrupp.
Vad får du ut av att annonsera här då? Det finns massor av fördelar! Som småföretagare har du chansen att bygga upp ditt varumärke, nå nya kunder och få fler leads genom välriktad annonsering. Har du en webbshop? Perfekt! Då kan du rikta specifika kampanjer mot din målgrupp för att boosta försäljningen. Med rätt strategi kan annonsering på Meta bli en värdefull del av din marknadsföringsmix.
Med avancerade målgruppsverktyg kan annonsörer skräddarsy sina kampanjer baserat på demografi, intressen, beteenden och mer. Det gör att företag kan skapa relevanta och personliga annonser som har större chans att fånga mottagarens uppmärksamhet. Plattformen erbjuder också detaljerade analysverktyg som gör det möjligt för företag att mäta kampanjens effektivitet i realtid och justera för att optimera resultatet.
Vill du komma igång? Skapa en stark närvaro för ditt varumärke på plattformarna genom att uppdatera innehållet regelbundet och interagera med din målgrupp. Använd också rätt verktyg för spårning och analys så att du kan mäta hur väl dina annonser presterar.
Om du någonsin känner dig osäker eller överväldigad av marknadsföringslandskapet på Facebook och Instagram, tveka inte att be om hjälp! Det finns massor av resurser för småföretagare, som onlinekurser, konsulter, och community-grupper där du kan få stöd och tips från andra som har erfarenhet av annonsering på dessa plattformar. Och så finns ju vi som kan hjälpa till med annonsering på Meta, så klart!
Det tar mer än 6 månader men det ger resultat
Åberg & Co coachar ledare i salongsvärlden – och med hjälp av DigitalDoo har de gått från stillastående till full fart online.
Vi byggde en sökoptimerad sajt, kopplade på automation, effektiv annonsering och coachning i sociala medier. Resultatet? Fler kunder via Instagram, fler kursdeltagare – och lönsamhet på 17 månader
- Låt DigitalDoo få tid att få din business att flyga, säger Maria Åberg. Det inte en quickfix att synas, men den som håller i tillräcklig länge får resultat, säger Maria Åberg.
Behöver vi annonsera på TikTok?
För småföretag kan tanken på att annonsera på TikTok kännas överväldigande. Känner du igen dig? Men oroa dig inte, TikTok erbjuder faktiskt en unik möjlighet att nå en stor och engagerad publik.
TikToks annonsformat handlar om att vara kortfattad och engagerande. Har du provat olika format för att se vad som bäst klickar med din målgrupp? Det är viktigt att anpassa ditt innehåll för att passa plattformens stil, vilket ofta innebär att vara mer spontan och lekfull än i vanliga annonser.
Man kan säga att bra annonser på TikTok är de som INTE känns som reklam.
Traditionellt annonsinnehåll funkar sällan på TikTok eftersom användarna förväntar sig att det är kreativt och inte tillrättalagt. Så varför inte tänka lite utanför boxen? Skapa innehåll som både informerar och underhåller. Att samarbeta med UGC-kreatörer som bidrar med användargenererat innehåll kan dessutom ge dina annonser en extra dimension av trovärdighet och engagemang. Och gör att du syns för många fler än vad traditionella annonser hade nått ut till.
Ladda ner vår guide!
Starta din e-handel idag!
Vår guide hjälper dig klargöra viktig info om
e-handeln du vill starta och driva.
Annonsering på sökmotorer
Annonsera med Google Ads
Google Ads är Googles annonsplattform där det går att skapa så väl sökannonser som videoannonser på Youtube.
Annonsera på Google
Google erbjuder en mängd olika ställen där du kan annonseras för att nå din målgrupp effektivt. Förutom de traditionella sökannonserna, som visas när användare söker efter specifika termer, kan du också använda displayannonser som dyker upp på olika webbplatser inom Googles Display-nätverk. Om du vill visa upp dina produkter på ett engagerande sätt kan du överväga att använda videoannonser på YouTube. Dessutom erbjuder Google Shopping en plattform där detaljhandelsföretag kan visa upp sina produkter direkt i sökresultaten, vilket ger potentiella kunder en direkt visuell förhandsvisning.
Google Ads är sökannonser, först och främst
Sökannonser är de sökresultat som visa högst upp på sidan när du sökt på Google. Här kan du rikta in annonserna så att de ska visas då din specifika sökord används.
Genom att välja rätt sökord kan du nå precis de personer du vill – de som faktiskt letar efter det du erbjuder.
Skapa annons på YouTube
Annonsering på Youtube är det ett av de bästa sätten att nå en bred publik. YouTube liknar tradiotionelll TV-reklam i mångt och mycket, men har även egna annonsformat där videoannonser kombineras med banners och klickknappar. För stora varumärken är Youtube oftast den kanalen de lägger mesta delen av sin annonsbudget, så det kan vara svårt att konkurrera med dem om synlighet. Men om du är noga med att välja specifika målgrupper och satsar på att skapa ett innehåll som baseras på deras intressen, kan du nå ut med en mindre budget på Youtube.
Att annonsera med Google Ads behöver alla företag som vill nå sina kunder. Genom att förstå grunderna kan du skapa riktade kampanjer som syns när potentiella kunder söker efter det du erbjuder. Om du visat upp produkter i sociala medier, så är det vanligt att folk söker på samma produkter på Google kort därefter. Genom Google Ads kan du dyka upp i sökresultaten med precis det du annonserat i sociala medier, vilket inte bara ökar din synlighet utan säkrar upp att du driver trafik till din webbplats där du säljer produkten.
Ta hjälp av en byrå
Att samarbeta med en digitalbyrå som förstår små företags begränsningar kan verkligen göra stor skillnad när det kommer till digital annonsering. Kampanjstrategier som lärs ut av Google och Meta är baserade på stora budgetar, och de fungerar inte när du har en liten budget. För att få riktigt bra resultat behövs det beprövad erfarnehet av att skapa kampanjstrategier som passar små budgetar.
Ta in en konsult på heltid eller göra jobbet själv
Vi fattar att småföretag har sina egna utmaningar, och vi har lösningar som är både prisvärda och kan växa med dig. Vi ger rådgivning till dig som vill göra jobbet på egen hand. Vi kan göra en strategi, hjälpa till med optimering eller förslag på kreativt innehåll. Med vår hjälp kan du tryggt lära dig använda plattformar och verktyg som kanske känts skrämmande eller tidskrävande tidigare.
Vi kan så klart också göra hela jobbet åt dig. Vi kan ta fram kampanjstrategier och se till att annonseringen passar ihop med sajt och e-postmarknadsföring och guidar kunderna mot ett köp. Vi står också vid din sida när det gäller att skapa och optimera dina kampanjer. Vi hjälper till att designa annonser som inte bara är snygga och engagerande, utan också passar ditt varumärke och drar till sig nya kunder.
Och du, vi är här för att stanna! Som din långsiktiga partner övervakar vi kontinuerligt dina annonser och finjusterar dem för bästa resultat. Och vi ser till att varje kampanj påverkar och tar ditt varumärke framåt eftersom vi alltid utvärderar och justera dem för att förbättra resultaten.
Vill du lära dig mer?
Studien Social Media ROI Statistics 2025 av Sprout Social
Studien Are Google Ads Effective in 2024? av Single Grain
Studien Google Ads Benchmarks 2023 av WordStream
Studien Leveraging capabilities of social media marketing for small firms av Laradi et al. (ScienceDirect)
Studien Measuring the ROI of paid advertising campaigns in digital marketing and its effect on business profitability av Abu-AlSondos et al. (ResearchGate)
Artikeln Social Media Marketing Statistics for Local Businesses av Synup
Studien Social Advertising Effectiveness in Driving Action: A Study av Yousef et al. (PubMed Central)
Guiden B2B Google Ads Case Study – BioRender av Upgrow

15h
45h
25h
?h
Våra flexibla abonnemang
Tycker du att det är svårt att förutse vad du behöver hjälp med? Inga konstigheter – i en tid med snabba förändringar behöver vi kunna anpassa oss efter skiftande behov och förutsättningar. Vi erbjuder abonnemang på 15, 25, 40 eller valfria antal timmar per månad.